Ponadto salony muzyczne stały się miejscem, gdzie sztuka łączyła się z towarzyskimi spotkaniami, tworząc niezwykłą atmosferę intymności i bliskości między muzykami a słuchaczami. Repertuar tych spotkań wypełnia muzyka solowa i kameralna.
Często rozbrzmiewają parafrazy i transkrypcje fortepianowe popularnych arii operowych bądź innych utworów, śpiewa się pieśni i tworzona jest coraz bogatsza literatura kameralna z przeznaczeniem dla takiego właśnie muzykowania. W tamtych czasach ulubione arie oraz fragmenty symfonii były często wykonywane w kameralnym gronie, w zaciszu prywatnych domów.
Kompozytorzy tworzyli dzieła, które łatwo można było wykonać w mniejszych pomieszczeniach, z myślą o ograniczonej liczbie wykonawców. Tego rodzaju muzyka musiała być przystępna, a jednocześnie na tyle wyrafinowana, by zadowolić wymagające gusta salonowej publiczności.
Projekt festiwalu AD 2025 zakłada właśnie odwołanie się do tej atmosfery dawnego romantycznego salonu, z całym jego bogactwem i różnorodnością form i gatunków muzycznych. Ponieważ patron festiwalu Felix Mendelssohn-Bartholdy był wytrawnym kameralistą, pozostawił znakomite dzieła przeznaczone na małe składy wykonawcze, które będą obecne w każdym festiwalowym koncercie, i które dodatkowo zostaną zaprezentowane w szerszym kontekście. Pojawią się utwory polskich kompozytorów. Do nich należą m.in Józef Krogulski, twórca symfonii i muzyki kameralnej, czy Antoni Nowakowski, którego prace, choć nie tak szeroko rozpoznawalne jak Chopina, były popularne w kręgach muzycznych tamtych czasów.
Festiwal stanie się muzycznym salonem, który w kameralnej atmosferze Dworku Chopina opowie słuchaczom o muzyce romantycznej, jej kontekstach, ze szczególnym uwzględnieniem promocji postaci patrona, oraz wartościowych kompozytorów polskich XIX stulecia.
Z serdecznymi pozdrowieniami
Monika Kruk
